Finingar! Nyligen sprängde jag och Niklas tiomiljonersgränsen på Babyloonz YouTube-kanal och jag måste bara få skrika det från hustaken (eller bloggplatsen…), för jag är så himla GLAD och så rackarns STOLT! Att vi sprängt denna gräns innebär alltså att våra underhållande och utvecklande klipp för små barn nu har setts över TIO MILJONER gånger, bananas ju!
Slank precis in på kanalen för att hämta länken, och då såg jag att vi dessutom redan är uppe i ELVA MILJONER! Blir så galet lycklig!
Är också så sjukt stolt över Niklas, som verkligen skapat Babyloonz med minimala resurser och väldigt mycket hårt jobb. Jag har såklart också varit med, som bollplank och medkompanjon (rackarns bra att ha en bakgrund som sångerska när det är dags att spela in en väldans massa barnvisor!), men det är Niklas som arbetat med företaget dagligen. Och nu börjar det verkligen ge frukt.
Vi tjänar minimalt med stålars på det än så länge, men tanken är att fortsätta producera bra innehåll för små barn och skapa ett varumärke som barn tycker om, som föräldrar känner sig trygga med och som i förlängningen kan köpas in och visas på andra plattformar än YouTube.
Vi gillar ju att drömma stort (ingen poäng med att drömma smått ju!), så givetvis ser vi Babyloonz-gossedjur lite längre fram också. Och böcker. Och lite annat. Men som med all business så får man bygga en bit i taget.
Eftersom ni tyckte att det var så roligt att läsa om GlamMom.se´s företagsresa, så tänker jag att det kanske kan vara kul att se lite tillbakablickar även från hur Babyloonz kom till? Skriv gärna i kommentarsfältet om ni vill höra hela historien, så kan jag berätta den i ett inlägg!
Ovan ser ni i alla fall en av de första skisserna på hur Babyloonz-bebisarna skulle se ut. Det var viktigt för oss att de inte skulle kännas könsstereotypa – och att de skulle vara gölliga såklart!
Här är hela gänget när det började närma sig: Momo, Toto, Dada, Iggy – och draken Baba. Så goda ju!
Målet var att starta ett varumärke som skulle producera teveprogram och appar för små barn mellan 0-5 år. Det skulle vara könsneutralt, fritt från våld, underhållande, utvecklande – och nåt som även föräldrar skulle kunna tycka om att titta på (alla päron som genomlidit ryska Kinderäggsöppningsklipp vet att man läääängtar efter grejer som ungarna gillar men som ändå är genomgående BRA).
Vi är såklart inte i mål än, men vi har kommit en bra bit på vägen. Vi har fina barnsånger på svenska, program där man lär sig om djur, vi har levande pekböcker som hjälper till med ord och tal, vi har program med den roliga duon Bill & Clinton (ballongblåsaravsnittet var Iggys favvo lääääänge), vi har temasånger om vänskap, om att få vakna på ett mysigt sätt, en borsta tänderna-låt och givetvis har Iggy sin alldeles egna danslåt! Bland annat, det finns massor av mer material på kanalen.
Vårt absolut mest spelade klipp är Babyloonz temalåt, det har setts över en miljon gånger. Fantastiskt! Det bloggade jag om för första gången för snart två år sen, och sen dess har materialet spridit sig genom att nöjda föräldrar tipsat varandra – precis som vi hade hoppats.
Och när jag bloggade om det senast var det SÅ många som skrev kommentarer i stil med: ”Lägg av? Är det NI som ligger bakom Babyloonz? Går varmt här hemma!”, som alltså inte hade en aning om att det var jag och Niklas som skapat konceptet. Otroligt kul, och ett bevis på att det fått ett eget liv.
Under 2017 kommer det hända MASSOR på Babyloonz-fronten. Och detta SKA bli året när projektet sätter fart på allvar. Otroligt kul att jag numera kan engagera mig mycket mer i det eftersom jag nu har mer tid, och det ska bli så sjukt spännande att se var Babyloonz befinner sig när året börjar lida mot sitt slut.
TACK alla ni som tittar, TACK alla ni som tipsar vidare till andra mänskor med småbarn och TACK alla ni som mailar och skickar meddelanden till oss med ord, bilder och små filmer där ni berättar hur ni brukar leka med Babyloonz i er familj. Det betyder ALLT.
Babyloonz YouTube-kanal hittas här!