Poddis-gate!

josefin och vanja seqr
Ni som lyssnar på poddisen vet ju att jag å Jossan i senaste avsnittet RASAR över varumärken som använder grisigt sexistisk reklam för att kränga sina produkter. Ett beteende som påverkar hela mänskligheten i allmänhet och oss kvinnor i synnerhet på ett oerhört tråkigt sätt. Ett beteende som det inte finns några ursäkter för. Och på tal om ursäkter så har jag ingen tanke på (eller anledning) att be om ursäkt för att vi nämner vissa varumärken i poddisen, eller att jag har skrivit om dem på bloggen som exempel på företag som beter sig på det här viset.

Med anledning av veckans poddisämne publicerade vi ovan bild i går på min och Jossans gemensamma @josefinochvanja-instagram. Det är en reklam för SEQR, och jag tror att ord är överflödiga.

josefin och vanja seqr 2
Men ändå, detta skrev vi som kommentar.

josefin och vanja seqr 3

SEQR själva gick in och svarade, och det i sig är naturligtvis bra. Att de tar avstånd från kampanjen är såklart också bra. Att de hänvisar till att kampanjen är tre år gammal tycker jag dock inte spelar så enormt stor roll, som ni ser av mitt svar ovan.

Att ljushuvudet som kläckte den här kampanjen + att samtliga på företaget som var inblandade i den och GODKÄNDE den (och alltså tyckte att den var EN BRA IDÉ) gjorde det för HELA TRE ÅR SEN gör mig bara trött och mörkrädd. Att lansera en sån här kampanj år 2012/2013 (?) är så uselt, så bakåtsträvande och så FÖRÖDANDE FÖR MÄNSKLIGHETEN att jag nog faktiskt inte tycker det är mer än rätt att det fortfarande biter dem i rumpen tre år senare. Nuff said.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Well said!

    Lisa 2016-01-16 19:44:32 http://None
    Svara
  • Det mest fascinerande av allt är att sex inte säljer, ändå envisas företag med att skapa kommunikation bygd på den grunden. Om du vill ha vetenskapligt stöd i de kloka argumenten så rekommenderar jag dig att följa Nina Åkestam på t.ex. Facebook. Nina är reklamforskare och forskar just i hur människor (kvinnor) porträtteras och hur det påverkar affärsresultat (när sexig kvinna säljer sexiga underkläder ökar det inget annat än sämre självkänsla och köpmotstånd). Väldigt intressant och extremt nyttig läsning!

    Kajsa 2016-01-16 19:02:32 http://None
    Svara
  • Som du säger: Nuff said! Kunde inte sagt det bättre själv! Fy fan.

    choicebyanna 2016-01-15 16:58:30 http://choicebyanna.se
    Svara
  • jag minns väl när den kampanjen kom ut, jag var i chock! La själv ut en bild med typ samma sorts kommentar som ni på min insta och en del av mina vänner (mer bekanta) tyckte inte att den va så farlig iom att det var företagets egna anställda som var på bilderna (hur ända in i helvete tänkte dom, kan man ju också undra) och alltså ”vanliga människor” och inte modeller, samt det faktum att även lika nakna män förekom i reklamen. Men av de bilder jag såg i tidningar etc var nog 98% på kvinnor, så antingen var det en väldig överrepresentation av kvinnliga medarbetare på seqr eller så tyckte de att kvinnornas bilder var mer säljande. Jag tycker iofs att det är lika sunkigt och även lika irrelevant med denna nakenhet i en reklam för mobila betallösningar (alltså, man baxnar ju faktiskt) oavsett om det är en kvinnlig eller manlig röv som ska visas upp.

    man får trösta sig med att seqr väl inte har direkt nått world dominance trots denna fantastiska marknadsföring… Tror jag. Jag har iaf aldrig hört talas om företaget utom i denna sinnessjuka reklam.

    maja 2016-01-15 15:20:42 http://None
    Svara
  • Ja herre gud! Jag kan inte för mitt liv förstå HUR man kläcker ur sig en sådan idé? Det får mig att undra vilka ideér som dissades? Vad tusan var DET för ideér när denna var BÄST? Jag skulle så gärna vilja vara en fluga på väggen ibland, för det är ta mej tusan omöjligt att förstå… Hur går snacket? Är det både kvinnor och män? Är det några röster som säger emot? Tittar folk ner i bordet och låtsas som det regnar? Är det en stressig kampanj som någon spyr ur sig i all hast, som sedan vimlar förbi alla andra människor med hjärna? Eller HUUUUR går det till?

    Strongt svar av dig/er, coolt att ni uttryckte åsikten ännu en gång som svar på tal!

    Tråkig reklam för företaget såklart, men det borde dem tänkt på då för 3 år sedan… (!)

    Kram

    Karin & Z 2016-01-15 15:11:42 http://levareko.se
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!