Middag på Fotografiska

vanja wikström

I går körde vi ju avfirningsmiddag för vår fina fina glammis-Irica som rattade vår fysiska butik på ett exceptionellt utomordentligt sätt. Vi åt TOKsmarrig mat, och hade det TOKmysigt! Trots TOKusel service. Så usel att de faktiskt kommer få sig ett mail från mig i dag.

 

fotografiska restaurang

Vi gick till Fotografiska, ett fantastiskt fotomuseum här i Stockholm som även har en restaurang. Och upplägget på restaurangen är genomlovely – superhärlig inredning och stämning (tänk Nevvan) och väldigt spännande meny. Bara det att smöret kommer in som en tjusig klick på en gråsten liksom. Gillas!

 

fotografiska restaurang

Menyn är ekologisk, närproducerad – och till stor del vegetarisk. Den är uppbyggd på kalla, varma och söta ”växträtter”. Typ ”Purjolök, hjortron och gran”. Man äter ett par rätter per person, och kan även lägga till dagens protein i form av (närproducerad och ekologisk) fisk/kyckling/kött.

Och jag måste säga att maten var helt bananas. Så rackarns god!

 

fotografiska restaurang

Det här var en kall rätt bestående av potatis, kallrökt gräddfil (vem visste att sån ens existerade liksom?) och löjrom. Toppad med gräslök och rostad lök. Så enkla smaker, men MAGISKT gott. Så sjukt bra.

 

fotografiska restaurang

Och här har vi en varm rätt på gul lök, tryffel och jordärtkockschips (tror jag det var), med en side order av gris. Också helt vansinnesgott.

 

fotografiska restaurang

Så, maten var det alltså inget fel på. Tvärtom så kan det nog varit bland det mest spännande jag ätit i Stockholm. Roliga smakkombos som kändes nya och överraskande, väldigt vällagat och extra plus för allt ekotänk såklart.

Men, servicen var under all kritik. Det började med att en uppenbart stressad servitris mer eller mindre slängde fram den första rätten på bordet, medan hon blev sjukt irriterad på oss (och visade det tydligt) för att vi inte svarade snabbt nog när hon undrade vem som skulle ha vilken tallrik.

Sen fortsatte det bara neråt; ingen som frågade oss hur vi upplevde maten, om vi ville ha mera vin, beställa in flera rätter. Uppmärksamheten vi fick var i princip obefintlig, och när vi väl ägnades en tanke var det en mycket stressad sådan.

Min varma rätt var på väg att dukas av innan jag hunnit ta sista tuggan. Och när en väldans jäktad servitör fick oss att beställa in efterrätt innan vi ens hade druckit ur våra vinglas så fick jag nog.

”Vad är det som pågår? Finns det någon anledning till varför vi måste stressa oss igenom den här middagen?” frågade jag servitören. Jag vill ha en chans att åtminstone dricka ur mitt rödvin innan jag får in efterrätten, bli tillfrågad om jag önskar kaffe på maten, eller kanske en avec?

Då lugnade det ner sig litegrann, men stressen ersattes då av total ignorans. För nu vågade sig inte servitören sig i närheten av vårt bord. Inte förrän det var dags för notan.

Man blir så trött på sånt här tycker jag, det är liksom inte okej. Man går ut på restaurang för att äta god mat absolut, men också för att bli OMHULDAD. Man vill bli omhändertagen på ett varmt sätt, känna att man får en upplevelse även av det som går utanför själva rätterna. Och lägger man flera tusen på en middag så är det ännu mindre okej att man inte ens blir tillfrågad om vad man tyckte om maten.

Så om käket på Fotografiska fick 10 av 10, så fick servicen tyvärr minus 10 av 10. Jag kommer skicka ett mail till dem, så får vi se hur de hanterar det hela. Hur en restaurang/ett företag svarar på en missnöjd kund säger mycket om hur de ser på sin business, tycker jag.

Självklart kan det vara så att de bara hade en dålig kväll, det kan alla ha. De fick ju Gulddraken nyligen, och kanske är de överbelastade av gäster efter det, och har inte hunnit uppgradera till mer personal (som nog skulle behövas). Men oavsett anledning – när det går ut över gästerna så måste man åtminstone få en ursäkt, eller allra helst någon form av ersättning.

”En missnöjd kund är en dyr kund” brukar vi säga på GlamMom. För en missnöjd kund sprider ju givetvis sin missnöjdhet vidare, nåt som i allra högsta grad påverkar ens företag. Så vi har som mål att ingen någonsin ska få vara missnöjd med ett köp hos oss. Får se hur Fotografiska reagerar. Återkommer i ärendet helt enkelt.

 

DSC09033

Hursomhelst så lyckades vi bortse från den dåliga servicen, och hade superdupermysigt.

 

vanja wikström

Vi pratade framtidsdrömmar, fyrtioårskriser, relationer – ja, ni vet. ALLT som gör det så jäkla härligt att sitta och snicksnacka med ett gäng sköna bruttor över lite bubbel.

 

DSC09002

Den ”söta växträtten” (läs: efterrätt) bestod av citron, oliv och maräng. Efterrätterna var alltså lika fantasifulla som huvudrätterna.

 

DSC09057

Smarri smarri!

 

DSC09028

Världens bästa team.

 

DSC09016

Och världens bästa Irica. All in all var det tack vare grym mat och fantastiskt sällskap en riktigt lovely kväll!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Off topic men – jag saknar en ”sök”-funktion på din blogg Vanja! Jag har flera gånger tänkt att ”det där har ju Vanja bloggat om, tror jag” och då velat hitta ett visst inlägg en bit bakåt i tiden. Kan va lite trixigt men med sökfunktion hade det gått mycket smidigare 🙂

    Jenny 2015-02-20 22:37:19 http://None
    Svara
  • Jättebra att du sa till, och att du ska maila! Service är verkligen viktigt, och precis som du säger när man betalar lite extra för att festa till det på ett flådigt ställe, då är ju verkligen servicen en viktig del. Ska bli spännande att höra deras respons. När jag var yngre vågade jag sällan klaga om jag inte var nöjd, men nu när jag är ÄLDRE (hähä) tvekar jag inte att säga vad jag tycker. Precis som att man skulle lämna tillbaka en stekpanna som inte håller måttet. (Har faktiskt reklamerat en stekpanna från Hackman 3 gånger och fått ny varje gång. Det är bra service!) Men maten såg jättefin ut i alla fall, en matbloggar-räv som jag går ju igång lite extra på bilder på maaat. Kram på dig!

    Helena / Bara en kaka till 2015-02-20 21:38:30 http://www.baraenkakatill.se
    Svara
  • Tycker att du är modig som säger ifrån. Tråkigt att man ska behöva styra upp sin egen service.

    Astrid 2015-02-20 20:17:58 http://None
    Svara
  • Intressant! Så sent som igår gjorde jag en bokning hos dem. Den ligger ett par veckor framåt i tiden så jag är mycket nyfiken på vad du får för respons! Jättebra att du tar dig tiden att återkoppla till dem.

    Mette 2015-02-20 18:35:43 http://None
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!